Teatre Sindical CCOO Palma

Jaume Garcias “AK47”

Ara fa poc més de dos anys, el Teatre Sindical de CCOO iniciava una nova etapa en la seva programació, obrint-se a quelcom més que l’ús com a sala d’assemblees i reunions.

Tots els dissabtes del mes d’agost de l’any 2008, el seu escenari va acollir les actuacions dels grups musicals més allunyats de les tendències del mercat.

Era el naixement del Cicle de Música no Comercial. Sense entrada, sense catxés i sense beneficis, però amb molta voluntat creativa i artística, l’associació cultural NeoTokyo i la Secretraria de Comunicació i Cultura de CCOO, van fer possible un esdeveniment innovador al panorama cultural de Palma. Circuitbending extrem, dadaisme sonor, radicalisme noise, i qualsevol corrent allunyada de la radio-formula mercantilista, van confluir sobre un escenari modest però suficientment equipat, per tal d’oferir un espectacle setmanal a tots aquells interessats en les noves formes d’entendre la música, que van resultar no ser pocs. Thatuglybastardmakesmepuke, Sooperlooper i NT Soundsystem, entre d’altres, participaren a l’esdeveniment.

Un nou espai cultural sorgia al centre de Palma, i sols dos mesos després, el Festival de Música Electrònica i Videoart NT es traslladava des de Ses Voltes fins al Teatre Sindical.

Artistes internacionals del videoart com Hendrik Dorghaten, músics locals i de Barcelona destacats en el camp de l’electrònica, com Moizture, Boltzmann Factor i els amfitrions NeoTokyo, així com Max, primer premi nacional de còmic, encarregant-se del disseny gràfic del cartell, possibilitaren la consolidació d’un festival que actualment es realitza al Museu d’Art Contemporani El Baluard amb una importat repercussió mediàtica. Altre cop es tractava d’una cita gratuïta i allunyada de la idea de negoci. I altre cop va ser un èxit de públic.

El 2009 s’obria amb la presentació en gener de l’Indiebox, un festival de música moderna. Quatre grups, Petröleo, Marlovers, 37-A i Astrolabio, presentaren les seves propostes a un públic entregat que, per continuar amb la filosofia del teatre, no va haver de rascar-se la butxaca per gaudir de l’esdeveniment.

Al maig del mateix any, i per tal de donar suport a l’artista H1000VM, a qui havien robat l’ordinador, els seus amics oferien el Concert de Solidaritat amb l’H1000VM. Entre ells, uns encara desconeguts Papa Topo, que han acabant fitxant per una important discogràfica nacional. Aquest cop, i per l’esmentada motivació benèfica, es sol·licitava al públic una donació voluntària.

A l’agost tornava el Cicle de Musica No Comercial amb la seva segona edició, que va contar amb la primera aparició oficial de la Confederación Galàctica de Energúmenos Con Mas Tiempo Libre Que Sentido Común, col·lectiu dedicat fins aleshores a intervencions espontànies als llocs més estrambòtics de Palma, com ara a sobre uns contenidors hidràulics o a un canòdrom abandonat i que acabaria formant fins i tot un equip de carreres solars conegut com The Confederados Racing Team, per competir a un esdeveniment organitzat per l’Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos. Van quedar segons.

Al juny de 2010, la tolerància s’estengué més enllà de la música, i el Teatre Sindical va acollir la cinquena edició del Festival Internacional de Cine Gai i Lèsbic de Mallorca, també conegut com a Festival del Mar, compartint la programació amb el Teatre Municipal de Palma. Més de 40 pel·lícules procedents de diversos països com ara Alemanya, Filipines, Estats Units, Mèxic, Itàlia, Regne Unit, Portugal, o França, es van projectar entre ambdós espais.

El mateix any, el cinema independent fet a casa feia la seva aparició en la programació cultural del teatre amb la presentació del llargmetratge La Maldición de la Familia Corazón, de Pedro López i produïda per El Mal Mola. Zombies, homes-llop, científics tronats, i una delirant trama filmada amb pocs recursos i molta voluntat van fer riure una sala plena de gom a gom.

Totes aquestes activitats han anat consolidant el Teatre Sindical de Comissions Obreres com un espai referent pel que fa a la contracultura, la programació gratuïta, l’antimercantilisme, l’experimentalisme i la independència.

Pel bé de tots, esperem que aquest només sigui l’inici d’un llarg camí, ja que com deia Emili Darder, “només la cultura pot fer homes lliures”.